Sommarsalongen 2020

Konstkrafts sommarsalong 2020.



Sommarsalongen arrangeras Konstkraft Ljusne.
27 juni – 25 juli 2020 i Kraftstationen, Konstkraft Ljusne Industrivägen 1A, 826 75 Ljusne.

Konstverk sommarsalongen 2020



Eva Wastensson


Bildlärare länge. Numera after work. Alltid kulturkonsument och periodvis bildproducent. Dags nu för tuschteckning.


Gunilla Löfgren, Gävle

gunilla@skatubacken.se
www.skatubacken.se
Medlem i bl.a. KRO, Svenska Konstnärernas Förening/Konstnärshuset, KC Nord, Gaffel Ateljéföreningen i Gävle, Manhattan Arts International, Tellus Art Indien-Sverige
Har tidigare bott i Hälsingland, men är sedan fyra år tillbaka i Gävle.
Har deltagit i många utställningar och workshops sedan starten 1995 på Länskonst, Gävleborgs länskonstförening, museet i Gävle. Både i Sverige och internationellt, bl.a. i Italien, Kurdistan/Irak, Bulgarien, Danmark och Indien som har en speciell plats i mitt hjärta. I Ljusdals kommun var jag delaktig i ”Konsten att vara Unik” med workshops i några av kommunens skolor under några år. Samarbetet Sverige-Indien resulterade här i Sverige i att vi arrangerade en utställning och workshop ”Sharing Sweden-India” med svenska och indiska konstnärer i samarbete med Kulturfestivalen i Stockholm och med stöd av Stockholms stad.
Jag skapar abstrakta och symboliska kompositioner i mixedmedia. Tycker om att utforska olika material och här på Konstkrafts Sommarsalong visar jag två, av tre, bilder som jag kallar ”Karta A”, ”Karta B”. Har använt olika typer av papper i lager och sytt med lintråd. Akryl, tempera och sand.


Gabriella Petterson


Bildskapande har följt med hela livet, med varierande intensitet. Ritandet i unga år övergick i målande, med studiecirklar för Lillemor Weise och Anna Biller. Kulturarbetarlinjen vidgade vyerna och intresset för konst och kultur växte. Fortsatta universitetsstudier gav inte mycket rum för måleri, men tillbaka i Söderhamn steg  produktiviteten. Verk har visats bl a hos Söderhamns konstförening, Daagarsongården i Bollnäs och Konstkraft. 

 

För mer info: www.ateljeronnbacka.se


Elisabet Wannberg


För mig kommer färgen först, sedan ljuset och formen. Motiven grundar sig i landskapet och vad jag ser från min brygga i Vallvik.

Konsten har alltid varit mitt stora intresse. Som en glad amatör har jag gått otaliga kurser i måleri bla på Gerlesborgsskolan i Bohuslän och Stockholm och studerat för Georg Suttner Laris Strunke och Magnus Berg mfl. Sedan pensioneringen har måleriet blivit min huvudsakliga sysselsättningen.

Vårvintern2020 har jag målat ekor i saknaden efter pappas egenhändigt byggda motoreka - lika gammal som jag - som inte längre är sjöduglig. 


Elisabet Lundwall


Sedan 1997 har jag tillverkat Julkrubbor, Påskbord och andra kyrkliga figurer till kyrkor runt om i landet. På senare år har det mest blivit profana skulpturer, stora, som står i min Skulpturträdgård året runt och mindre som visas i min Bodega.


Ann-Christine Modin


"Jag har målat akvarell i ca 15 år. Motiven varierar, men nu har jag fastnat för skuggspel, gatstenar och bilar av olika modeller."


Bo Söderström


Arne Törnqvist noterade för länge sedan de minimala skillnaderna i Bo Söderströms måleri. Det kan vara en ton, gränser mellan ytor. Eller materialet. Han talade om ”en lätt krusning på Intets yta”. I hans målningar finns flak som vänder sig, vrider sig mot varandra, ibland är skillnaden mellan ytornas färger ganska liten. Men den kan också vara ett språng för ögat. Ändå uppstår alltid ett slags stilla stämning av långsamma rörelser. Då jag tänker på den yta Törnqvist skrev om så är det inte fråga om en yta med en bakgrund; nej, ytan är snarare ytor, former som på sitt stilla vis strider om att dominera bildens scen. Alltid i osäker balans. Det är bara med ögat vi kan förvandla något till bakom och ett annat till framför och tvärtom. Målningarna är en sorts energi för blicken. Ett visuellt material. Som ju sannerligen också korresponderar med det faktiska materialet. För Söderström är noga med just det hantverkliga, temperans schatteringar och förmåga till djup i samma färg, pastellens fysiska betoning av bilden. Konsistens, höll jag på att skriva, men visst stämmer det. Pastellerna är inte bara olika klassiska grundformer som spelar med varandra i balansnummer, varje bild, varje färg, varje yta lockar nästan till beröring. Alltså, Söderströms bilder är på ett klassiskt vis abstrakta, eller konkreta, om ni föredrar det språkbruket, men han har lyft alla kompositionerna ur den ingenjörsaktivt konstruktiva traditionen för att låta dem bli sinnliga objekt. Och det som anas i fingertopparna genom ögonen är sådant som kan översättas till gränslinjer, där ett vibrato uppstår, för det är nästan aldrig knivskarpa skillnader i bilderna. Färgen släpper in ljuset och sinsemellan släpper färgfälten över energi till varandra så att svårfångade klanger uppstår. Precis som man kan tala om övertoner i musik skulle jag gärna beskriva de olika målningarna som dolda rum, ett slags efterbilder som gör ytorna till något mycket mer än begränsade fält.

Små skillnader ger stora upplevelser.

Thomas Millroth


Georg Mittermayer


georg.mittermayer@gmail.com

Uppväxt i Tyskland i en konstintresserad familj, vars farmor och morfar var skapande.

Kom till Sverige 2004

Fri konstnär som avbildar människor som är i dialog med känslor och yttre omständigheter.

Använder olika material och tekniker.

Jobbar som allmänläkare i Söderhamn

 

Hälften av vinsten av sålda verk doneras till Läkare utan gränser och Svenska sjöräddningssällskapet


Tilda Åhré


I mitt målande inspireras jag av naturen och seriernas värld. Jag tycker om att måla blommor och att skapa tavlor i 3D utav olika material. Jag tecknar och målar i min egen stil och gillar att måla vatten och vågor.


Linus Kanth

Det spelar ingen roll vad jag heter, det spelar ingen roll vem jag är.

Du vet, vi är ändå alla lika som bär. Det enda du behöver veta är att vissa kallar mig konstnär.

Men det är ingen titel som jag själv bär.

Jag målar tavlor stora som små, de dagar då lusten faller mig på.

Varför kan jag nog inte riktigt själv förstå. Det är något jag ska fortsätta att grubbla på. Kanske vill jag uttrycka en känsla som det inte går att sätta finger på.

Nu kanske ni tror att jag är helt uppe i det blå.

Men där i avgrunden är det skrämmande svart och jag får en känsla av att jag står i schackmatt.


Ulf Sixtensson



Du är välkommen att kontakta mig om min konst och kommande utställningar!
Bara maila till ulfsixtensson@gmail.com ! +46(0)723-359750 www.ulfsixtensson.com


Vad handlar konsten om? För mig är det en längtan att skapa vackra saker i form av målningar, skulptur, trädgård etc. som får mig och betraktarna att reagera, känna något djupare. På ett sätt kan man säga att det är en förlängning av min själ och personlighet, att lyfta insidan till utsidan. Vid vissa tillfällen tycker jag om att provocera betraktaren. Världen är en källa full av galenskap och den behöver granskas kritiskt genom författares och konstnärers ögon. Hur arbetar jag? Oftast arbetar jag spontant, låter en vag idé utveckla sig i en iterativ process till färdig produkt. Nåja, om man adderar ett långtidsperspektiv så kan man säga att jag är förälskad i processen. Jag går alltid omkring med en skissbok, inte så mycket för skissandet, mer en fråga om att skriva ned idéer. När de finns där älskar jag att sitta och tänka på dem, om och om igen. Slutligen producerar jag det tänkta, men det kan ta flera år!

Vilka konstnärliga uttryck förflyttar jag mig emellan? För närvarande är det collage med fotokopior, skulpturer med kartong på plexiglas, spray och lack med schabloner samt måleri på egna foton. Jag är förtjust i abstrakt konst med starka färger. När började mitt skapande? Som ung pojk,13 år, började jag med foto och tillverkning av smycken. Alltsedan dess har jag fotat och från 25 års ålder även lagt till måleriet. 2008 tog jag ett nytt kliv när jag bestämde mig för att bli konstnär på heltid.


Konstkrafts brodericirkel


Eva Swaij, Birgitta Haglund, Inga-Lill Gustafsson, Gunilla Byström, Maggie McBride, Carina Jansson, Annika ”Aja” Axlund, Diana Samuelsson, Ann Jonsson


Ivriga att brodera, ivriga att träffas men vi fick tänka om. Covid-19 gjorde det omöjligt för oss att fysiskt vara närvarande vid våra cirkelkvällar. Tanken att göra ett gemensamt projekt föddes så vi tog alla våra tankar och fick ner dem på en bit kläde. Tankar av saknad, oro, folkhälsomyndighetens rekommendationer, handtvättning, längtan, nedstängning och allt där emellan. Trots att vi inte kunde träffas så kunde vi tillsammans skapa ett alster som för alltid kommer att påminna oss om 2020. Det blev bra, vi är nöjda – men vi längtar tills allt är över…

 

…vi stannar hemma av respekt, omtanke och kärlek. För oss själva och andra….

Med mitt bidrag, där jag hämtat inspiration från nyhetsgrafik, vill jag förmedla ett dubbelt budskap: håller vi inte avstånd kan vi bli sjuka och dö, men håller vi avstånd för länge, om vi inte får känna fysisk närhet till en annan människa, leder kanske det till döden... I längden.

Färgerna och det lilla glittret i tråden i kantsömmen står för hopp och framtidstro. Färgglatt. Glatt. Glad framtid. Det måste bli så.

… covid-19 är ett jävla skit som vi färglägger, broderar och lägger upp i svit…

… distanseringen till familj och vänner är svår. Det som fanns förut, det vanliga, trygga har försvunnit…

… vi gör allt för att undvika en social katastrof. Vi ställer in, vi avbokar och stänger…

… vilken enorm betydelse god handhygien är. Tvätta händerna mycket och ofta säger folkhälsomyndigheten…

… det är skitjobbigt att inte kunna träffa nära och kära, man vill ju kunna krama både de unga och de gamla…

”When thinking about the Coronavirus, I thought about superstition around disease. This is a Yokai, a Japanese talisman to ward off evil. He is a singing merman. I have also added a St. Bridget’s cross - they were common in Irish homes, at the door, to bless the house. Wool on wool applique, with silk, wool, linen yarns. The silver / nylon yarn is from Japan, and has anti-microbial properties - not useful against virus, but some modern day believers are using silver as a cure all.”


Lisa Eriksson


Jag har börjat känna av tillvaron. Jag vill inte längta bort, jag vill trivas där jag är NU. Mina teckningar är inspirerade av mitt hem, min tillvaro. Det jag vill att den ska vara och framför allt det jag gör den till. Var går gränsen mellan konstnärskapet och vardagen? Finns den ens?


Darek Uhrberg


Välkommen till min magiska färgvärld. Jag dras till starka färger i mitt skapande med magkänsla och intuition som mina verktyg vilket resulterar till det jag blir vägledd till.
Jag är autodidakt konstnär där jag använder mig av akryl samt experimenterar med olika andra typer som appliceras i mina verk som struktur, pärlor, papper, äggskal, mm.
I skapandet är frihet och endast jag själv som som kan sätta gränser i kreativiteten. Jag provar och utforskar gärna och det är väldigt spännande samt att man får ett visst resultat. Detta ger mig möjlighet att kunna leka med former, färger och struktur. Verktyg jag använder är målarpenslar, målarknivar, svampar, tops, borstar-Det bara tar för sig, inget är rätt eller fel. Bara utforska och en lek med kreativiteten och flödet.

Jag håller på att bygga upp min ateljé i Sandarne där jag bor.
Mina verk består av abstrakt målning med fri tolkning i starka färger och förnöjsamt resultat.

Välkommen till min dröm och färgvärld.


Michael Nilsson


Född 53, bor i Ljusne.


Jag fotar digitalt sedan 2003. Redan som barn var jag fascinerad av att se världen. Allt var intressant. Med kamera vill jag ofta fånga ett speciellt ljus, men även form såsom i blommor, bilar, ja allt möjligt.